Viktor Šelesták - Bazoš


Viktor Šelesták – Bazoš
Vernisáž: 22. 10. 2024
12:00 - primárne pre študentky a študentov Školy dizajnu
18:00 - primárne pre verejnosť

Kurátor: Ľuboš Lehocký
Trvanie výstavy: 22. 10. – 15. 11. 2024

/

Viktor Šelesták predstavuje na výstave Bazoš súbor fotografií, ktoré zozbieral na známom inzertnom portáli, kde ľudia ponúkajú na predaj najrôznejšie, neraz bizarné, väčšinou používané veci. Nejde teda o autorské, v zmysle autorom výstavy vytvorené, ale o privlastnené fotografie, ktorých pôvodné, individuálne, jedinečné autorstvo nie je v tomto kontexte podstatné. Šelesták je autorom koncepcie zbierky, stáva sa v podstate výskumníkom, archivárom, kurátorom či obrazovým dramaturgom špecifického fotografického súboru, o ktorom by sme s nadsádzkou mohli hovoriť ako vizuálnom sociologickom prieskume či výskume, realizovanom na vzorke prispievateľov inzertného webu, a zároveň ako o vizuálnom skúmaní bazošovskej fotografickej estetiky.

Výsledky a objavy Šelestákovej práce sú pozoruhodné. Po formálnej stránke môžu inzertné fotografie nevdojak pripomínať vizualitu rôznych prúdov nedávnych dejín a súčasnej slovenskej i svetovej fotografie, respektíve súčasného umenia pracujúceho s fotografickým médiom. Ako upozornil kurátor a teoretik Aurel Hrabušický v katalógu k výstave Užitočná fotografia v Slovenskej národnej galérii v roku 2018, kde bol predstavený rozsiahly výber z Šelestákových súborov #selstakovepeknefotky a .jpegs v súvislosti s fotografiami, ktoré teraz komplexne predstavujeme na aktuálnej výstave Bazoš v Galérii Sumec, „okrem nechceného kúzla amatérskej tvorby sa tu niekedy stretneme s odvážnymi kompozičnými skratkami a mimovoľnými, ale rafinovanými farebnými kombináciami…“ ( Aurel Hrabušický, Užitočná fotografia, 2018, s. 22). Popritom môžu bazošovské fotografie pripomínať často aj snapshot poetiku, deadpan štýl, konceptuálne a minimalistické tendencie, dokumentárnu fotografiu, či iné stratégie, tendencie, prístupy a žánre, alebo dokonca konkrétnych autorov a autorky pracujúcich s fotografiou v kontexte umenia. Osibitnú, úsmevnú kategóriu fotografií, ktoré zverejňujú prispievatelia a prispievateľky na Bazoši, tvoria amatérske photoshopové, či skôr skicárové úpravy a anonymizačné zásahy do zverejneného obsahu.

V súvislosti so sociologickým rozmerom Šelestákovej bazošovskej zbierky však zisťujeme, že početná vzorka ľudí prispievajúcich na inzertný portál si často zároveň neuvedomuje, alebo nemá problém zverejňovať aj neanonymizovené fotografie detí, samých seba, neraz v domácom prostredí alebo privátnych situáciách, prípadne zámerne alebo nezámerne odhaľovať svoje záľuby, rodinné prostredie a udalosti, zvláštne estetické preferencie, voľnočasové aktivity, alebo fetiše. Dozvedáme sa zároveň o vkuse a nevkuse prispievajúcich, nepriamo niekedy o ich ekonomickej situácii, životných podmienkach, bytovom štandarde alebo životnom štýle. Súhrnne by sme mohli hovoriť o vystavenej zbierke aj ako o dokumente bazošovského charekteru súčasnej slovenskej spoločnosti, ktorá je definovaná na jednej strane snahou zarobiť na čomkoľvek, stratou súdnosti, vkusom orientovaným na gýč, či exhibicionizmom, na druhej strane naivitou, nepremýšľaním o dôsledkoch svojho konania a zverejňovania citlivých fotografií, zúfalosťou a zlou ekonomickou situáciou, ktorej vylepšenie ľudia hľadajú aj v ponúkaní doslova nepredajných zbytočností, alebo bizarností.

Šelestákov Bazoš je skrátka trpko-smiešnou, ale vo svojej podstate zároveň veľmi závažnou a prenikavou vizuálnou sondou do myslenia, vkusu a života časti slovenskej spoločnosti. Zbierka fotografií, ktorá je na prvý pohľad len vtipná, bizarná a nevážna, však hovorí o časti našej spoločnosti oveľa viac a oveľa lapidárnejšie, ako čokoľvek, čo ste si dnes prečítali napríklad v novinách, alebo v tomto texte.




*
Výstavný program Galérie Sumec v roku 2024 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. FPU je hlavným partnerom projektu.