PressKit: MINULOSŤ SA ZDÁ BYŤ ĎALEKO, NO MOŽNO JE PRIAMO PRED NAMI
/ Súbory na stiahnutie dole… /
KEĎ SA VRACIA MINULOSŤ, MUSÍME SA OZVAŤ. ŠTUDENTSKÉ PLAGÁTY V ULICIACH VYZÝVAJÚ NA ZAMYSLENIE
Tlačová správa
Bratislava, 19. 3. 2025
Plagáty v uliciach Bratislavy upozorňujú v čase výročia Sviečkovej manifestácie na ohrozenie demokracie. Študentský kolektív zo Školy dizajnu vstupuje do verejného priestoru výraznými nápismi: „Minulosť sa zdá byť ďaleko, no možno je priamo pred nami.“ Vizuály so silným sloganom a odkazom na video reflektujúce posolstvo Sviečkovej manifestácie pre súčasnosť sú vystavené na citylightoch v hlavnom meste do 25. marca.
Sviečková manifestácia na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave 25. marca 1988 bola jednou zo zásadných udalostí, ktoré viedli k Nežnej revolúcii v roku 1989. „Ľudia vtedy našli silu hlasu v svetle, ozvime sa aj my teraz,“ vyzývajú vo videu pripomínajúcom Sviečkovú manifestáciu študentky a študenti bratislavskej Školy dizajnu – Súkromnej školy umeleckého priemyslu Bohumila Baču. Úderným sloganom „Minulosť sa zdá byť ďaleko, no možno je priamo pred nami“ na plagátoch v uliciach hlavného mesta zároveň upozorňujú na možné ohrozenie súčasnej demokracie a nechcený návrat niektorých aspektov totalitnej minulosti.
Študentky a študenti Tomáš Feranec, Tomáš Frolo, Karla Gaštanová, Juraj Horváth, Ivana Hudecová, Tereza Moravčíková, Magdaléna Pigošová, Ivana Račková, Eliška Štefáneková a Lilly Urbanová vysvetľujú, že „paradoxným textom použitým na plagáte reagujeme na niektoré desivé podobnosti našej minulosti a toho, čo pociťujeme v spoločnosti dnes. Inšpiráciou grafického prevedenia plagátov boli pre nás dobové nápisy objavujúce sa na múroch a transparentoch, ktorými pred rokom 1989 študentstvo a aktívni občania vyjadrovali svoje postoje vo verejnom priestore. Nápis sme aj my najprv napísali na múr a následne transformovali do digitálnej podoby, v ktorej využívame červeno-čierno-bielu farebnosť zvýrazňujúcu výstražný oxymoron Minulosť je pred nami. S plagátom ideovo súvisí aj naše video, v ktorom na časovej osi minulosť – súčasnosť pracujeme s motívom svetla ako symbolom nádeje a odkazom na Sviečkovú manifestáciu i aktuálne občianske protesty.“
Študentský výstavný projekt vo verejnom priestore vznikol na tému Má zmysel sa ozvať (alebo odkaz Nežnej revolúcie) počas odbornej praxe Školy dizajnu v spolupráci s reklamnou agentúrou MullenLowe GGK, so sponzorskou podporou tlačiarne Bittner Print, ktorú rovnako ako študentský tím zaujímajú témy spoločenskej zodpovednosti a s marketingovou podporou Bratislavského kultúrneho a informačného strediska.
“K mestským festivalom celoročne pripravovaným BKIS pribudne tento rok cyklus Kontexty. Spolu s umelcami a umelkyňami prinesieme do verejných priestorov pripomenutia historických momentov, o ktorých je potrebné hovoriť čo najviac. Tešíme sa z prebiehajúcej spolupráce na študentskom projekte zo Školy dizajnu, s ktorou nás už po druhýkrát spojil spoločný cieľ – nedovoliť zabudnúť na dôležité morálne aj ľudské hodnoty a umeleckou tvorbou poukázať na ich krehkosť,” hovorí Katarína Hulíková, riaditeľka Bratislavského kultúrneho a informačného strediska.
Jaroslava Kholová, riaditeľka Školy dizajnu, v súvislosti s výstavou pripomína, že „pri tvorbe kampaní a umeleckých projektov s témami spoločenskej zodpovednosti, aké škola realizuje aj v rámci odbornej praxe, získavajú študenti a študentky cenné skúsenosti s prácou, aká ich v budúcnosti čaká. Tieto projekty však nepredstavujú iba odborné a kreatívne výstupy, ale aj hodnoty, ktoré mladí ľudia prinášajú do spoločnosti. Sme radi, že s podporou školy a našich partnerov majú možnosť vytvoriť silné posolstvá, ktoré môžu zasiahnuť aj širšiu verejnosť.“
„Je veľmi dôležité, že takéto spolupráce a projekty vznikajú. Teším sa, že sa nám darí spolu so Školou dizajnu vymýšľať pre študentov a študentky zadania, ktoré presahujú rámec obyčajnej reklamy a nútia ich zamýšľať sa aj nad dôležitejšími témami. Pri tohtoročnej kampani oceňujem jednoduchosť a údernosť nápadu vyjadrenú jediným sloganom, ktorý je mrazivo a smutne aktuálny. Verím a dúfam, že nielen mladá generácia sa pri ňom pristaví a zamyslí,“ uvádza Peter Ižo z reklamnej agentúry Mullen Lowe GGK, ktorá v rámci svojej iniciatívy Fall in Lowe Academy zameranej na podporu mladých kreatívnych talentov spolupracuje so Školou dizajnu na odbornej praxi, počas ktorej tento študentský projekt vznikol.
Ľuboš Lehocký, Škola dizajnu
Bratislava, 19. 3. 2025
Príspevky na zdieľanie:
> Facebook
> Instagram
INFORMÁCIE
Názov výstavy:
MINULOSŤ SA ZDÁ BYŤ ĎALEKO, NO MOŽNO JE PRIAMO PRED NAMI
Výstava študentského projektu v uliciach Bratislavy pri príležitosti výročia Sviečkovej manifestácie
Autorky a autori:
Tomáš Feranec, Tomáš Frolo, Karla Gaštanová, Juraj Horváth, Ivana Hudecová, Tereza Moravčíková, Magdaléna Pigošová, Ivana Račková, Eliška Štefáneková, Lilly Urbanová
Trvanie výstavy:
4. 3. – 25. 3. 2025
Miesto konania výstavy:
Bratislava
- vitríny v podchode Klariská
- citylighty v Starom meste
- reklamné plagátové valce v rôznych mestských častiach
Organizátor:
ŠKOLA DIZAJNU – Súkromná škola umeleckého priemyslu Bohumila Baču
Ivanská cesta 21, 821 04 Bratislava
www.skoladizajnu.sk
Marketingový partner:
Bratislavské kultúrne a informačné stredisko
Hviezdoslavovo námestie 20
815 15 Bratislava
www.bkis.sk
Partner:
MullenLowe GGK
Mlynské luhy 86A
821 05 Bratislava
www.mullenloweggk.sk
Sponzor:
Bittner print s.r.o.
Ivanská cesta 2C, 821 04 Bratislava
www.bittner.sk
Kontakty:
Ľuboš Lehocký
Škola dizajnu – spolupráce, projekty, výstavy, PR
lubos.lehocky@ssus.sk / +421 911 905 933
Jaroslava Kholová
riaditeľka Školy dizajnu
riaditel@ssus.sk / +421 903 666 542
↓ NA STIAHNUTIE: TS / VIDEO / FOTO ↓
VIDEO_-_Minulosť_je_priamo_pred_nami,_video,_Škola_dizajnu,_2025.mp4 temp_file_TS_-_Minulosť_sa_zdá_byť_ďaleko..1.docx