Školské noviny 11/2019

*

Autormi a autorkami čísla sú Tamara Fargašová, Emma Nováková, Vanesa Šamajová, Roman Slamka, Lucia Szundiová, Kristián Psotný, Laura Matláková, Rudolf Šťastný, Monika Molčanová, Lucia Mináriková, Ľuboš Lehocký, Kristína Šipulová, Róbert Szegény, Martin Snopek, Lukáš Šafář, Kristína Vargová a Peter Ilčík.


Obsah novín tvoria rozhovory, študentská tvorba a informácie o talentovkách.


Autorkou diela na titulke je Vanesa Šamajová. Autorkami diel na A3 prílohe sú Lucia Szundiová a Laura Matláková. Rozhovory s nimi si môžete prečítať priamo tu, ďalšie rozhovory a ukážky študentskej tvorby nájdete v prílohe nižšie.

.
.
.

Laura Matláková
vyššie odborné štúdium, grafika vizuálnych komunikácií, 2. ročník

Aký zmysel má pre teba tvorba?
Svoju tvorbu beriem ako vyjadrenie vnútorného prežívania reality, niekedy mi slúži aj ako útek z nej. V tom, čo tvorím, sa hľadám tak, ako sa hľadám aj v živote.

Poskytuje ti škola vhodné zázemie a podporu v tvojom hľadaní?
Som rada, že som bola prijatá na túto školu. Škola, pedagógovia, ale aj veľmi talentovaní spolužiaci ma posúvajú a inšpirujú v tvorení svojich vecí. Dôležitý je pre mňa pocit, že môj štýl tvorby je akceptovaný. Takže áno. Poskytuje mi vhodné zázemie a aj podporu.

Na čom momentálne na odbore pracujete?

Momentálne robíme na vytváraní loga pre svoju značku. V spolupráci s webom slovakiana.sk pripravujeme výstavu v Slovenskom národnom múzeu, kde vystavíme naše voľné výtvarne reinterpretácie vybraných diel zo zbierok slovenských múzeí a galérií. Tlačiť to budeme na našom risografe. Oslovila nás aj vinárska firma, aby sme vytvorili etiketu šumivého vína. Na priestorovej tvorbe vyrábame objekt podľa vlastného návrhu z materiálov ako je napr. knižná lepenka, plexisklo… Vytvárame ich v labe na lasercute, absolvovali sme k tomu zaujímavý workshop, kde sme sa naučili, ako s ním pracovať. Na typografii sa venujeme dadaistickému plagátu.
.

Lucia Szundiová
vyššie odborné štúdium,grafika vizuálnych komunikácií, 1. ročník
absolventka grafického dizajnu na maturitnom štúdiu

Minulý rok si úspešne zmaturovala, za svoju praktickú záverečnú prácu a výborný prospech si dostala od školy aj ocenenie. Teraz si prváčka na vyššom odbornom štúdiu grafiky vizuálnych komunikácií. Zdá sa že grafika ťa baví.
Praktická časť mojej maturity pozostávala z obalového dizajnu. Prechádzala som od výberu druhu produktov, ktorým sa chcem venovať, cez tvorenie značky, názvu, loga, farebnsti až po celkový vizuál obalov. Konečným výsledkom bola maketa produktu, ktorého obal je použiteľný v praxi. Rozhodla som sa pre sériu levanduľovej kozmetiky. Vytvorila som obaly pre šampón, kondicionér, telové mlieko, mydlo, levanduľový olej a krém na tvár.

Áno, dizajn aj voľna tvorba ma samozrejme bavia. V grafickom dizajne preferujem jednoduchosť a elegantnosť, mám tiež rada spojenie grafického dizajnu s ilustráciou. Vo všeobecnosti ma zaujímajú portréty, postavy, concept art a ľudská anatómia. Vo vlastnej tvorbe sa okrem grafického dizajnu venujem aj vektorovej ilustrácii alebo zložitejším portrétom. Preto má moja tvorba niekedy dva extrémne póly - v jeden deň minimalistická jednoduchosť, inokedy prepracované diela, do ktorých investujem celé dni. Mojim cieľom v budúcnosti je venovať sa aj ilustrácií, aj grafickému dizajnu, pracovať na zákazkách z oboch odvetví a popri tom predávať výtlačky mojich vlastných diel.
.

VanesaŠamajová
maturitné štúdium, grafický a priestorový dizajn, 2. ročník

Študuješ už druhý rok grafický a priestorový dizajn, Školu dizajnu teda už asi trochu poznáš. Ako by si ju opísala niekoľkými kľúčovými slovami?
Moderná, s uvoľnenou atmosférou, až na hektické obhajoby. :) Priateľský vzťah a spolupráca medzi študentmi a pedagógmi. Podpora našich výtvarných názorov. Kolektívny tvorivý chaos.

Ktoré školské aktivity okrem samotného každodenného vyučovania sa ti zdajú zaujímavé alebo zmysluplné?
Ako prvé mi napadá zapojenie sa a podpora klimatického štrajku, sama som sa ho tiež zúčastnila. Myslím, že je to dôkaz toho, že na Škole Dizajnu sa zaoberáme problémami, ktoré sú dnes dôležité. Vyzdvihla by som aj našu kampaň proti predsudkom zo začiatku roka, v ktorej naša škola ukázala, že nezáleží na tom, akej farby máš vlasy, alebo či si potetovaný od hlavy až po paty, ale že dôležité sú iné vlastnosti, napríklad talent. Spomenula by som aj to, že o umení sa učíme aj priamo na výstavách, v galériách alebo na exkurziách na Slovensku i v zahraničí. Tento mesiac napríklad cestujeme na Bienále umenia v Benátkach.



↓ časopis na stiahnutie

MOMENTUM_11_2019.pdf
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6